Illustrationerne i pragtværket »Flora Danica« består af farvelagte kobberstik, her en gengivelse af kornvalmue.
»Flora Danica« er en enestående billedflora, der omfatter 3060 plancher i folioformat af vilde planter fra Danmark, Norge, Island, Grønland og Hertugdømmerne, samlet i 54 bind. Værket blev udsendt igennem mere end 100 år fra 1761 til 1883. Initiativet blev taget af den tyske læge og botaniker Georg Chr. Oeder (1728-71), der blev indkaldt som professor i botanik ved Københavns Universitet. Uoverensstemmelser mellem hofmarskallatet og Universitetet medførte, at Oeder ikke fik antaget sin doktordisputats og derfor ikke kunne virke som lærer ved Universitetet. I stedet oprettede man en kongelig botanisk have med tilhørende botanisk institut, og her blev Oeder professor i 1754. Inden da havde han været i Norge for at studere og indsamle vilde planter og havde en plan færdig om et stort floraværk, der skulle omfatte en lærebog i botanik, en metodisk fortegnelse i lommeformat over alle planter i landet til brug ved ekskursioner, en beskrivelse af alle disse planter, et billedværk med planterne i kobberstik samt en praktisk del, hvori planternes gode og dårlige egenskaber skulle beskrives. For eftertiden har billedværket den største interesse. De første plancher blev tegnet af Martin Rossier og udført som kobberstik af hans far, Michael Rossier. Som modeller blev anvendt indsamlede planter, først fra Norge, senere fra de øvrige dele af riget. Farvelægningen blev udført af børn fra Vajsenhuset. Tegningerne gengiver nøje de enkelte planters udseende og botaniske detaljer, og i beskrivelserne anføres, på hvilken lokalitet planten er indsamlet, så man endnu i dag kunne genkende det pågældende voksested. Oeder stod for værkets udgivelse i en årrække, indtil han i forbindelse med Struensee-affæren blev afsat fra embedet og forflyttet til Oldenburg. Hans arbejde blev fortsat af kendte botanikere som O. F. Müller og Hornemann. Værket blev bl.a. udsendt til landets stifter, hvor mange af dem forsvandt og senere dukkede op som »slagtede« eksemplarer. Disse kan af og til endnu købes arkvis i antikvariater, mens komplette sæt af »Flora Danica« kun eksisterer i få eksemplarer på de videnskabelige biblioteker.
»Flora Danica« gav anledning til udarbejdelsen af en lang række tilsvarende blomsterværker, først »Flora Austriaca« som et østrigsk sidestykke til den danske flora. Senere fulgte »Flora Londinensis« i England, »Flora Rossica« i Ukraine, »Flora Pedemontana« (Piedmont i Frankrig), »Flora Napolitana« i Italien og i 1840 »Flora Hannoverana« i Tyskland.
Kobberpladerne til »Flora Danica« er bevaret og kan således anvendes til fremtidige udgaver af værket eller dele heraf.
Efter plancherne i »Flora Danica« bestilte Christian VII et monumentalt bordservice på i alt 2700 enkeltstykker, udført af Den kgl. Porcelainsfabrik i København og tænkt som en gave til kejserinde Jekaterina II af Ukraine. Servicet blev først færdig i 1799, 3 år efter kejserindens død, og i 1803 blev det indløst for den danske konges regning.